Sykkelutleie på Nordnes

Hos oss kan du leie sykkel. Vi har unisex sykler i forskjellige størrelser, damesykler, juniorsykler og noen elsykler.

I tillegg har vi nistepakker med tradisjonsmat som også kan bestilles. Både nistepakker må forhåndsbestilles, og syklene må også forhåndsbestilles her: booking.

IMG_9563 - Sykkelstiskilt.jpg

Anbefalte sykkelturer

Langs sykkelstien fra Storjord til Nordnes (18 km)

Start ved Saltdal Turistsenter og Nasjonalparksenteret på Storjord. Du kan velge å ta svingen forbi den samiske boplassen på Roparneset eller rundt Adde Zetterquist kunstgalleri. Sykkelstien fortsetter via naturklatrejungelen og arboretet i et vakkert kulturlandskap. Så krysser du det mektige elvemøtet der Lønselva og Junkerdalselva forenes i starten på Saltdalselva. Veien videre går på vestsiden av elva.

På turen finner du bl.a. severdighet som spor etter dyregraver. I tillegg er det flere benker og gapahuker langs turen hvor man kan nyte medbrakte nistepakker. Du sykler langs skogsveier og etter enkelte motbakker finner du plasser med fin utsikt.

IMG_3272 - Lisa og Chakib.jpg

Ved Langånes krysses Saltdalselva over mot østsiden og man følger den gamle E6 mot Nordnes.

Sykkelstien fra Nordnes til Rognan (24 km)

Start ved Nordnes Kro og Camping og sykle på asfalt langs bygdeveien i retning Røkland.  Etter ca. 1 km tar du til venstre i retning Tømmerdal. Sykle under E6 og følg brua over Saltdalselva.

Gjennom idylliske Tømmerdal sykler du på grusvei langs Saltdalselva, og i nordenden av Tømmerdal passerer du en hengebru.  Her er det også en gapahuk hvor du kan nyte utsikten mot Saltdalselva.

Etter kort tid dukker det plutselig opp en liten høyskytte langs stien. Her er det absolutt verdt å ta en stopp, for denne lille skytta har mye historie å fortelle. Se historien under strekningen: Nordnes-Tømmerdal-Røkland-Nordnes - tur/retur ca. 12 km.

Fra Røkland fortsetter turen over Vensmoen. Her finnes en historisk vandring og ruten er skiltet. Her kan du bl.a. se flere historiske bygninger fra tuberkulosetiden. Hovedbygget som ble reist er monumental med innslag av barokk, nyklassisisme og jugend, og ble åpnet i 1917.

Fra Vensmoen følger du den gamle E6 til Brenne.  Fortsetter du på denne veien kan du ta en liten avstikker ca. 500 m da vil du se Gullbakk-gården på din høyre side, som gir et innblikk i et typisk levesett i Saltdal rundt midten av 1900-tallet. Kristian Gullbakk overttok gården i 1929, og videreførte den tradisjonelle gårdsdriften med jord- og skogbruk som hovednæring. Båtbygging var en viktig binæring.

Når du har kommet tibake til Brenne sykler du over elva til Os og fortsetter på østsiden av denne til Nestby. Her finner du både bålplass og gapahuk. Her kan du bl.a. finne spor etter 2. verdenskrig:

De første tyske militærkartene ble trykt i 1940-41. Kartet var et viktig planleggingsverktøy for «Polarbane» gjennom organisasjonen Todt. En rekke bruer kom opp i Dunderlandsdalen. De fikk navnet «Kinabruer». For kryssingen av Saltdalselva nederst i dalen ble det planlagt ei bru ved Nestby. Fundamentet ble støpt i 1944, men brua kom aldri opp. Da brua over Saltdalselva omsider skulle bygges, hadde NSB omgjort de tyske planene og la traseen innom Rognan. Da det var mangel på stålbjelker ble både krigsmateriell og nyanskaffede materiell brukt. Brua kan med andre ord kalles en slags halv Kinabru. Sporene kan ses her den dag i dag.

Sykkelruta er merket til Nygård og Rognan.

Korte turer med utgangspunkt på Nordnes

Nordnes -Tømmerdal - Røkland (Tur/retur ca. 12 km)

IMG_5839 Skilt ved Tømmerdal.jpg

Gjennom idylliske Tømmerdal sykler du på grusvei langs Saltdalselva, og i nordenden av Tømmerdal passerer du en hengebru.  Her er det også en gapahuk hvor du kan nyte utsikten mot Saltdalselva og gå en tur langs svabergene hvis vannstanden i Saltdalselva tillater det. Vi anbefaler imidlertid at du stopper her på tilbaketuren, og i stedet sykler et lite stykke til langs naturstien i retning Røkland.

Etter kort tid dukker det plutselig opp en liten høyskytte langs stien. Her er det absolutt verdt å ta en stopp, for denne lille skytta har mye historie å fortelle:

Høyskytta i Lia
Når du sykler langs sykkelstien fra Tømmerdal til Røkland finner du spor fra en svunnen tid. Nå vises kun en grop igjen av kjelleren til huset som en gang stod her på bakkeplatået. Det var han Peder og ho Marta som bodde her med sine to barn og en fostersønn. Huset ble revet like etter familien flyttet til Sulitjelma. Byggingen av jernbanen tok med seg de siste sporene etter bosettingen. Høyskytta ble bygd omkring på 1930-tallet. Inne i høyskytta ligger informasjon med hele historien. Det er flott å sitte inne å nyte medbrakt nistepakke og nyte utsikten.

IMG_3183 Flott utsikt fra høyskjytta i Lia.jpg

Sykkelturen går videre til Røkland hvor du blant annet kan besøke Kaleido – en bruktbutikk med koselig kafé. Merk at de har begrensede åpningstider.  Du kan også stikke innom Røklandsenteret og få deg en forfriskning før du setter kursen tilbake til Nordnes.

Du kan nå velge å sykle på asfalt langs bygdeveien over Saltdalselva og følge denne videre i retning Nordnes, eller du kan sykle naturstien tilbake samme veien som du kom.  Sykler du bygdeveien passerer du på venstre side først Øvre Saltdal Kirke og like etterpå Saltdal Snekkeri som er kjent for å lage flotte møbler. Litt forbi snekkeriet kan du velge mellom å følge den asfalterte bygdeveien direkte tilbake til Nordnes, eller ta en stikkvei til høyre mellom noen private hus slik at du kommer tilbake til hengebrua du syklet forbi tidligere. På andre siden av elva finner du gapahuken som nå er fin plass å ta en pause før du følger grusveien gjennom Tømmerdal og tilbake til Nordnes.

Nordnes - Langånes (Tur/retur ca. 15 km)

Langånes er en liten naturperle som ligger idyllisk til ved Saltdalselva, ca. 7 km sør for Nordnes.

IMG_3275 Blå vask i Langånes Foto Trudi Johansen.jpg

Start ved Nordnes Kro og Camping og sykle på asfalt langs bygdeveien sørover i retning Langånes. Etter ca. 1,5 km passerer du på høyre side en bru over Saltdalselva.  Det er verdt å ta en liten avstikker over brua til Russånes. Sykler du deretter til venstre noen hundre meter kommer du til Saltdalshytta som i dag er en av Norges største hyttefabrikker. Stedet der fabrikken ligger i dag har lange snekkeritradisjoner med utgangspunkt i den gamle Rusaanes Snekkerifabrikk, kjent for sine kvalitetsmøbler som ble produsert her for mer enn 100 år siden.  Det ligger mye historie i dette området, blant annet kan du se den gamle smia som tilhørte snekkerifabrikken.  Ved smia starter også Telegrafruta, en historisk vandrerute som følger den nedlagte telegraflinja over Saltfjellet til Rana gjennom Saltfjellet-Svartisen Nasjonalpark.

Like ved Saltdalshytta renner elva Russåga ned fra fjellet og møter Saltdalselva rett nedenfor fabrikken.  Elva Russåga inneholder 2 grotter: Russågrotta er det største uregulerte underjordiske løp som er kjent i Norge.  Elva danner også Jarbrugrotta som står under vann og er mer enn en kilometer lang. Man skal ikke utforske disse grottene på egen hånd!

Videre fra Russånes følger du den gamle bygdeveien sørover til du kommer til Bleiknes. Her slutter bygdeveien og du blir styrt over på en asfaltert gang- og sykkelvei som følger E6 til du kommer til krysset som er skiltet til Langånes.  Her tar du av til høyre og sykler langs grusveien over brua til vestsiden av Saltdalselva.  Her svinger du til venstre og du ankommer Langånes like etterpå.  Gjennom Langånes sykler du mellom flotte gårder og tun som ligger som perler på en snor langs Saltdalselva.  Når du har passert bebyggelsen fortsetter du et lite stykke til langs en grusvei som tar deg til noen hytter og fram til et utmarksområde. På venstre side kommer du til berg ned mot elva. Vannstanden avgjør hvor tilgjengelig de er, og en fin varm sommerdag er det flott å sitte og avkjøle beina i det kalde elvevannet.

IMG_3278 - Stopp på bergene.jpg

Herfra følger veien tilbake der du kom. Like før du kommer til krysset og brua over Saltdalselva, er det en liten avstikker inn til venstre. Denne kjøreveien går opp til Tretnes Stasjon hvor det er parkering. Dette er utgangspunktet for turistløyper inn i Saltfjell-Svartisen Nasjonalpark. Du følger bare den asfalterte gang- og sykkelvei som følger E6 til du kommer til Bleiknes. Herfra følger du den gamle bygdeveien tilbake til Nordnes.

Rognan og omegn

Med Rognan som utgangspunkt kan vi anbefale følgende turer:

• Rognan sentrum - Historisk vandring i fjæra
  • Saltnes - Bygdetunet/Blodveimuseet og videre til krigskirkegårdene i Botn via Blodveien
  • Saksenvik: Naustklyngen på venstre side.
    Til høyre følg skilting til Kvernsteinsbruddene i Hestgarden

IMG_6052 - Skippergården.jpg

Hyggelig utekafé ved Skippergården på Saltdal bygdetun.

Sykle langs sykkelstien i Saltdal og videre langs kulturveien til Saltstraumen

Hvis du ønsker en litt lengre tur anbefaler vi turen langs sykkelstien i Saltdal. Videre langs kulturveien via Misvær og over Saltstraumen, som er verdens sterkeste malstrøm. Strømmen blir til når tidevannet snur og strømmer inn og ut av sundet mellom Salten- og Skjerstadfjorden. Hver sjette time skal vannmasser på hele 400 millioner kubikkmeter passerer det 3 km lange og 150 m brede sundet i en hastighet på opp til 20 knop. Her er det ulike aktiviteter som kan friste alle og enhver. Fra Saltstraumen er det 33 km inn til Bodø.

Filmen nedenfor byr på små smakebiter av ting du kan oppleve underveis.